مقایسه سرفیس پرو 8 با سرفیس لپ تاپ استودیو

مقایسه سرفیس پرو 8 با سرفیس لپ تاپ استودیو

Surface Pro 8 یا Surface Laptop Studio، کدام یک بهتر است؟ با مقایسه سرفیس پرو 8 و سرفیس لپ تاپ استودیو قصد داریم پاسخ این پرسش را پیدا کنیم. هر دو دستگاه توسط شرکت مایکروسافت معرفی شده‌اند و از مشخصات فنی قدرتمندی بهره می‌برند. همین کافیست تا ما را برای بررسی و مقایسه سرفیس پرو 8 و سرفیس لپ تاپ استودیو مجاب کند. هر دو دستگاه به سیستم عامل جدید ویندوز 11 مجهز شده‌اند و قابلیت‌های بسیاری دارند. هر کدام از این کامپیوترهای هیبریدی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تمام نیازهای کاربر را برآورده کنند و تنها دستگاه‌های موجود تا به امروز هستند که از قلم جدید Microsoft Surface Slim Pen 2 پشتیبانی می‌کنند. با این اوصاف باید دید که کدام یک عملکرد و توانایی بهتری از خود نشان می‌دهد.

 

مقایسه سرفیس پرو 8 با سرفیس لپ تاپ استودیو

مقایسه سرفیس پرو 8 و سرفیس لپ تاپ استودیو

 

مقایسه سرفیس پرو 8 و سرفیس لپ تاپ استودیو از نظر قیمت

هر دو دستگاه در تاریخ 4 اکتبر معرفی و به بازار عرضه شده‌اند. از این رو در بازار موجود و قابل خرید می‌باشند. Surface Pro 8 دارای برچسب قیمتی 1099 دلاری است که باید برای صفحه کلید جدا شونده Surface Pro Signature مبلغ 179 دلار بیشتر بپردازید. تا علاوه بر تبلت از یک لپ‌تاپ قدرتمند نیز برخوردار گردید. همچنین برای خرید قلم جدید Surface Slim Pen 2 مایکروسافت باید مبلغ 129 دلار دیگر بپردازید. از قیمت 1599 دلاری سرفیس لپ تاپ استودیو معلوم می شود که سرفیس پرو 8 از قیمت مناسب‌تری برخوردار است.

Surface Pro 8 یک تبلت کاربردی با ظاهری زیباست که باید برای داشتن قلم، صفحه کلید و سایر لوازم جانبی آن هزینه‌ای جداگانه پرداخت گردد. با این حال سرفیس پرو 8 به اندازه‌ی سرفیس لپ تاپ استودیو گرانقیمت نیست. البته گران‌قیمتی سرفیس لپ تاپ استودیو بی‌دلیل نیست و از ویژگی‌هایی چون صفحه‌نمایش بزرگتر، رم و حافظه داخلی بیشتر بهره می‌برد. می‌توانید با پرداخت 2099 دلار یک سرفیس لپ تاپ استودیو با مشخصات پردازنده مرکزی Core i7، پردازنده گرافیکی Nvidia GeForce RTX 3050 Ti خریداری کنید. این دستگاه آنقدر قدرتمند است که می‌توان از آن به عنوان یک لپ‌تاپ گیمینگ استفاده کرد. سرفیس پرو 8 از چنین سخت افزار قدرتمندی بی‌بهره است.

 

مقایسه سرفیس پرو 8 با سرفیس لپ تاپ استودیو

Surface Pro 8 یک تبلت با ظاهری زیباست که برای داشتن قلم و صفحه کلید باید هزینه‌ای جداگانه پرداخت کنید.

 

مقایسه سرفیس پرو 8 و سرفیس لپ تاپ استودیو در زمینه طراحی

برای مقایسه سرفیس پرو 8 و سرفیس لپ تاپ استودیو باید گفت که هر دو دستگاه به نوعی هیبریدی هستند. این بدان معناست که هم به عنوان تبلت و هم به عنوان یک لپ‌تاپ مبتنی بر ویندوز 11 کاربرد دارند. اما برای استفاده از سرفیس پرو 8 به عنوان لپ‌تاپ ، صفحه‌کلید جدا شونده باید جداگانه خریداری شود. این در حالیست که سرفیس لپ تاپ استودیو به صفحه‌کلید ثابت و متصل مجهز بوده و آماده‌ی استفاده است. با این تفاسیر برای استفاده از سرفیس پرو 8 به عنوان لپ‌تاب باید مبلغ 200 دلار بیشتر برای خرید صفحه کلید جدا شونده بپردازید. استفاده از صفحه کلید جدا شونده کمی سخت است و حس کیبورد یک لپ‌تاپ را منتقل نمی‌کند. Surface Pro 8 از طراحی جمع و جور و در عین حال کاربردی برخوردار است. این دستگاه در مقایسه Surface Pro 7 کمی سنگین‌تر شده اما در عوض نمایشگر آن از 12.3 به 13 اینچ ارتقا پیدا کرده است.

از سوی دیگر Surface Laptop Studio دارای طراحی خاص و منحصر به فرد است. فرم لولای دستگاه بسیار هوشمندانه طراحی شده که امکان قرار گیری نمایشگر در زوایای مختلف مانند یک سه پایه را فراهم می‌کند. با قرار دادن نمایشگر بر روی صفحه‌کلید صاحب یک تبلت ویندوزی می‌شوید. همچنین قرار دادن نمایشگر به صورت 45 درجه بر روی کیبورد، استفاده از آن را به عنوان یک تبلت راحت‌تر می‌کند. برای مقایسه سرفیس پرو 8 و سرفیس لپ تاپ استودیو در زمینه‌ی درگاه‌های اتصال باید گفت که هر دو دستگاه به پورت‌های یکسانی مجهز شده‌اند و از جک هدفون و قابلیت اختصاصی مایکروسافت Surface Connect برای شارژ پشتیبانی می‌کنند.

 

مقایسه سرفیس پرو 8 با سرفیس لپ تاپ استودیو

قرار دادن نمایشگر به صورت 45 درجه بر روی کیبورد، استفاده از Surface Laptop Studio را به عنوان یک تبلت راحت‌تر می‌کند.

 

مشخصات ظاهری

ابعاد Surface Pro 8 برابر با ۹.۳×۲۰۸×۲۸۷ میلی‌متر و وزن دستگاه برابر با 891 گرم است که در برابر Surface Laptop Studio با ابعاد 18.94 × 228.32 × 323.28 میلی‌‌متر و وزن 1.82 کیلوگرم بسیار سبک‌تر و جمع و جورتر به نظر می‌رسد. البته توجه داشته باشید که این مشخصات مربوط به سرفیس پرو 8 بدون صفحه کلید و فقط به عنوان یک تبلت است. در صورتی که سرفیس لپ تاپ استودیو علاوه بر تبلت یک لپ‌تاپ تمام عیار است.

با توجه به این که Surface Pro 8 از قابلیت حمل بهتری برخوردار است و Surface Laptop Studio عملکرد بهتری در زمینه‌ی مشخصات فنی از خود نشان می‌دهد، می‌توان نتیجه‌ی مقایسه سرفیس پرو 8 و سرفیس لپ تاپ استودیو را تا به اینجای کار برابر دانست. این دستگاه یک تبلت فوق‌العاده است که با 500 دلار قیمت کمتر تمام نیازهای شما را برآورده می‌کند. اگر قصد دارید از سرفیس پرو 8 به عنوان یک لپ‌تاپ نیز استفاده کنید باید برای خرید صفحه کلید جدا شونده مبلغ 179 دلار دیگر بپردازید که مبلغ کل این دستگاه را به سرفیس لپ تاپ استودیو نزدیک‌تر می‌کند. برای مقایسه سرفیس پرو 8 و سرفیس لپ تاپ استودیو باید بگوییم که Surface Laptop Studio وزن و ابعاد بیشتری دارد اما به صفحه‌نمایش بزرگتری مجهز شده است.

سرفیس پرو 8 به درگاه Thunderbolt 4 یا USB Type C 4 مجهز گردیده که امکان اتصال دستگاه به نمایشگر ثانویه با کیفیت 4K را امکانپذیر می‌کند.

 

مقایسه نمایشگر سرفیس پرو و سرفیس لپ تاپ

مایکروسافت همواره از صفحه‌نمایش‌های بسیار با کیفیت در محصولات خود استفاده می‌کند. از این رو به سادگی نمی‌تواند از مقایسه سرفیس پرو 8 و سرفیس لپ تاپ استودیو در زمینه‌ی نمایشگر عبور کرد. Surface Pro 8 به نمایشگر 13 اینچی لمسی بسیار با کیفیت 3K با وضوح تصویر 2880×1920 پیکسل مجهز شده که توانایی نمایش 267 پیکسل در هر اینچ را دارد. نرخ تازه سازی تصاویر در این نمایشگر 120 هرتز است که موجب پخش روان‌تر تصاویر ویدئویی و اجرای بازی‌ها می‌شود. همچنین به دلیل پاسخ‌دهی سریع نمایشگر، استفاده از قلم Slim Pen 2 بسیار روانتر و لذت‌بخش‌تر شده است.

برای کاهش مصرف شارژ باتری و مصارف روزانه می‌توانید نرخ تازه سازی را بر روی 60 هرتز قرار دهید. در حالی که میزان روشنایی سرفیس پرو 8 452.8 نیت است، سرفیس لپ تاپ استودیو 487.2 نیت روشنایی دارد. علاوه بر این سرفیس پرو 8 قادر به تولید 103.7 درصد از وسعت رنگ‌های sRGB می‌باشد. این میزان در نمایشگر سرفیس لپ‌تاپ استودیو 105.6 درصد است. این تفاوت‌ها بسیار اندک هستند و نمی‌توان برتری بین این دو دستگاه قائل شد.

Surface Laptop Studio از صفحه‌نمایش بزرگتر 14.4 اینچی با وضوح کمتر 2400×1600 پیکسل با تراکم 201 پیکسل در اینچ بهره می‌برد. نمایشگر دستگاه دارای نرخ نوسازی تصاویر 120 هرتز است که تصاویر را روانتر به نمایش می‌گذارد. قلم دستگاه با نرخ 120 هرتز عملکرد دقیق‌تر و بهتری دارد. از این رو به هنگام استفاده از قلم بهتر است تنظیمات نمایشگر را بر روی 120 هرتز قرار دهید. از آنجا که Surface Laptop Studio به پردازنده گرافیکی پر قدرت GeForce RTX 3050 Ti مجهز شده هماهنگی بهتری با نرخ تازی‌سازی صفحه‌نمایش ایجاد می‌کند. از این رو بازی‌های گرافیکی را به زیبایی هرچه تمام‌تر و با گیم پلی روانتری به اجرا در می‌آورد.

 

مقایسه سرفیس پرو 8 با سرفیس لپ تاپ استودیو

قلم دستگاه با نرخ 120 هرتز عملکرد دقیق‌تر و بهتری دارد.

 

مقایسه سرفیس پرو 8 و سرفیس لپ تاپ استودیو از نظر مشخصات فنی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مقایسه سرفیس پرو 8 و سرفیس لپ تاپ استودیو، بخش عملکرد دستگاه در سرعت پردازش است. برای این تقابل Surface Laptop Studio با پردازنده Core i7-11370H به همراه 32 گیگابایت رم و تراشه گرافیکی Nvidia GeForce RTX 3050 Ti را در مقابل Surface Pro 8 با پردازنده Core i7-1185G7 به همراه 16 گیگابایت رم و تراشه گرافیکی Intel Iris Xe قرار داده‌ایم. با توجه مشخصات فنی سرفیس لپ تاپ استودیو به نظر می‌رسد که عملکرد به مراتب بهتری در مقابل سرفیس پرو 8 از خود نشان دهد.

  • در تست پردازنده مرکزی Geekbench سرفیس لپ‌تاپ استودیو موفق به کسب نمره 5820 در برابر نمره 5347 سرفیس پرو 8 شد.
  • در بخش انتقال فایل داخلی، حافظه 1 ترابایت SSD سرفیس لپ‌تاپ استودیو سرعت انتقال 1051 مگابایت بر ثانیه را در مقابل سرعت 415 مگابایت بر ثانیه حافظه 256 گیگابایت SSD سرفیس پرو 8 ثبت کرده است.
  • تست بنچمارک گرافیکی D Mark Fire Strike برای پردازنده گرافیکی سرفیس لپ تاپ استودیو امتیاز 10356 را در نظر گرفت. این در حالی است که سرفیس پرو 8 امتیاز 4851 را کسب کرده است.

 

مقایسه سرفیس پرو 8 با سرفیس لپ تاپ استودیو

سرفیس لپ تاپ استودیو به نمایشگر بزرگ، باتری با دوام و سخت‌افزار قدرتمند که آن را به یک لپ‌تاپ گیمینگ شایسته بدل می‌کند، مجهز شده است.

 

مقایسه سرفیس پرو 8 و سرفیس لپ تاپ استودیو از نظر دوربین

در بخش دوربین Surface Pro 8 به 2 عدد حسگر دوربین، یکی برای سلفی و دیگری در پشت دستگاه برای عکسبرداری مجهز شده‌ است. این در حالی است که Surface Laptop Studio فقط از یک دوربین سلفی با وضوح 1080p بهره می‌برد. دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی سرفیس پرو 8 قادر به فیلمبرداری با کیفیت 1080p می‌باشد. همچنین از قابلیت تشخیص چهره Windows Hello مایکروسافت برای باز کردن قفل صفحه پشتیبانی می‌کند. برای پشت دستگاه از حسگر دوربین 10 مگاپیکسلی استفاده شده که از توانایی فیلمبرداری با کیفیت 4K برخوردار است.

در مقابل Surface Laptop Studio به یک دوربین سلفی یا وب کم 1080p مجهز شده که در مقایسه با سایر لپ‌تاپ‌های موجود در بازار بسیار با کیفیت‌تر است. اما به خوبی دوربین سلفی Surface Pro 8 نیست. این دوربین به حسگر IR برای تشخیص چهره Windows Hello برای باز کردن قفل صفحه نیز مجهز شده است. دوربین هر دو دستگاه توقعات کاربران را برای برقراری تماس تصویری برآورده می‌کنند. اما اگر کیفیت دوربین برای شما اهمیت دارد به طبع Surface Pro 8 عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

 

 

مقایسه سرفیس پرو 8 با سرفیس لپ تاپ استودیوSurface Pro 8 به 2 عدد حسگر دوربین، یکی برای سلفی و دیگری در پشت دستگاه برای عکسبرداری مجهز شده‌ است.

 

مقایسه سرفیس پرو 8 و سرفیس لپ تاپ استودیو در زمینه باتری

مقایسه سرفیس پرو 8 و سرفیس لپ تاپ استودیو در Tom’s Guide نشان می‌دهد که در استفاده‌ی عادی مانند وبگردی، وای فای روشن و روشنایی نمایشگر 150 نیت باتری سرفیس لپ‌تاپ استودیو 10 ساعت و 42 دقیقه و سرفیس پرو 8 با 1 ساعت و 35 دقیقه کمتر یعنی 9 ساعت و 7 دقیقه دوام می‌آورد. طبق ادعای شرکت مایکروسافت نمونه‌ی مجهز به پردازنده Core i5 2 ساعت بیشتر از Core i7 شما را همراهی می‌کند.

 

باتری سرفیس لپ تاپ استودیو شما را تا 10 ساعت و 42 دقیقه در صورت استفاده‌ی عادی همراهی می‌کند.

 

نتیجه گیری

با توجه به نتایج مقایسه سرفیس پرو 8 و سرفیس لپ تاپ استودیو می‌توان گفت که سرفیس لپ‌تاپ استودیو در برخی موارد عملکرد بهتری دارد. اما این نکته را در نظر بگیرید که دستگاهی ارزش خرید دارد که نسبت به هزینه‌ی پرداختی توقعات شما را به جا آورد. سرفیس پرو 8 دارای مزایایی چون ابعاد کوچک، وزن کم، نمایشگر با کیفیت‌، قیمت به صرفه و دوربین بهتر است. اما در مقابل سرفیس لپ تاپ استودیو به نمایشگر بزرگ، باتری با دوام و سخت افزار قدرتمند که آن را به یک لپ‌تاپ گیمینگ شایسته بدل می‌کند، مجهز شده است.

علی ابراهیم پور
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *